سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادبستان


کانون مسجد فاطمیه شهید یه
عاشق آسمونی
دانشجو
به سوی فردا
دیار عاشقان
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
در سایه سار ولایت
گل رازقی

معارج
زیباترین اشعار عاشقانه معاصر
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
.عاشق خدا .
منتظر
فتوبلاگ حسین کارگر
بلوچستان
کشکول
آسمون آبی چهاربرج
...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
برلیان
Mystery
ساده دل تنها
شهرستان بجنورد
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
انتظار
چشمـــه ســـار رحمــت
آقاشیر
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
بهانه
صراط مستقیم
برترین لحظه ها
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
Note Heart
تنهای93
سارا احمدی
بی پاتوقی
منادی معرفت
جهاد ادامه دارد...
پیامنمای جامع
دوســــتـانــه
دل نوشته
ماتاآخرایستاده ایم
روستای اصفهانکلاته
هدهد
گیسو کمند
شهادت به روز
ارمغان تنهایی
ردِ پای خط خطی های من
دلتنگ احساس تو
ashura.shia.muharram
کوثر ولایت
ღღتنهاییღღ
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
بغض تلخ
قرآن آرامش جان
سرزمین رویا
دل نوشته
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
گوناگون
فرمانده آسمانی من
پرستاری 91
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
مرام و معرفت
شهیدان مظلومند
محمدرضا جعفربگلو
صدای دل...
سربازی در مسیر
سه قدم مانده به....
یامهدی
صوفی نامه
دلفین بلاگ
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
ترخون
کانال اخبار انتخابات مجلس
بیانات و سخنان رهبری
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
در آغوش خدا
mystery
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
گل خشک
اس ام اس
سلام محب برمحبان حسین (ع)
love
نهِ /دی / هشتاد و هشت
بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
راه زنده،راه عشق
غزلیات محسن نصیری(هامون)
Hunter
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
شادِ شاد
به یادتم
روان شناسی
دوستانه
تینا!!!!
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
محبین
خیارج سرای من است
جک و لطیفه
یک عاشقانه ی ساده برای من......
عمو همه چی دان
خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
دل نوشته های من
عشـق یـعنی یک پـلاک
بهار عشق
نشریه ی دوستی
ده سال اسارت
اخبار هرمزگان - ایران و جهان
رسم عاشقی
فقط خدا
والفجر8
سکوت عاری از صداست.
تینا
ترنم عشق
منتظران مهدی(عج)
بسیج صالحین
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
حسام الدین شفیعیان
نوری چایی_بیجار
آرمان های انقلاب
بیخیال فردا
نیلوفر مرداب
جایی برای خنده وشادی و تفریح
تنظیم خانواده
فــــــقــــــط خــــــدا
کلاه بافتنی
زنگ تفریح
bakhtiyari20
【∂Đιss ℓσνє ℓ
چالش
گیاهان دارویی
ایثار تا شهادت

 قبولی اعمال و سلامت دین، دغدغه اصلی و همیشگی هر مومن(قسمت چهارم)

امام: منظور از امام، رهبر الهی است که شرط صحت و قبولی اعمال است. " از دیدگاه شیعه، مقصود از امامت، استمرار همه شؤون و مناصب پیامبر(ص) به استثنای نبوت، در جانشینان بر حق ایشان است. بنابراین ولایت و رهبری سیاسی یکی از شاخه‌های امامت است، نه همه آن."(25) و "در زبان و بیان ائمه علیهم السلام مساله امامت یعنی مساله حکومت؛ و فرقی بین مساله امامت و مساله ولایت نیست. امامی که در اینجا ذکر می‌شود، یعنی جانشین پیامبر که هم متکفل ارشاد و هدایت دینی توست و هم متکفل هدایت و ارشاد امور زندگی در دنیا؛ امام یعنی رهبر جامعه. پس اطاعت از امام هم در امور دنیوی و هم در امور دینی واجب است. امام سجاد علیه السلام وقتی می‌فرماید: «از امامت از تو می‌پرسند» ، یعنی به تو می‌گویند که آیا امام درستی انتخاب کردی؟ و آن کسی که بر تو حکومت می‌کند و رهبر جامعه است، آیا به راستی انتخاب کردی؟ آیا خدا به امامتش راضی است؟" (26)

امام شرط لازم و کافی قبولی اعمال است. "بدان که دانشمندان شیعه شرط صحت‏ اعمال‏ و قبولى آن را ایمان میدانند که یک قسمت ایمان اقرار بولایت تمام ائمه و امامت ایشان است اخبارى که دلالت بر این معنى دارند متواتر است بین شیعه و سنى."(27)و اینکه ولایت و امامت شرط قبولی اعمال است" از مسلمات بلکه ضروریات مذهب مقدس شیعه است و اخبار در این باب به قدری زیاد است که در این مختصرات نگنجد و فوق حد تواتر است و ما به ذکر بعضی از آن این اوراق را متبرک می‌کنیم: عن الکافی: باسناده عن ابی جعفر علیه السلام قال: ذروه الامر وسنامه و مفتاحه و باب الاشیاء و رضی الرحمن الطاعه للامام بعد معرفته... اما لو ان رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق بجمیع ماله و حج جمیع دهره و لم یعرف ولایه ولی الله فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ما کان له علی الله حق فی ثوابه و لا کان من اهل الایمان(28) فرمود: حقیقت و مخ امر و اعلای آن و کلید آن و باب اشیاء و رضای خداوند، اطاعت امام است بعد از معرفت او... آگاه باش که اگر مردی شب‌ها به عبادت ایستد و روزها روزه گیرد و تمام مالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج کند و نشناسد ولایت ولی خدا را تا موالات او کند و تمام اعمالش به راهنمایی او باشد، نیست برای او بر خدای تعالی حقی و ثوابی و نمی‌باشد از اهل ایمان" (29)

     و چه تامل برانگیز است اینکه تنها نعمتی که خداوند با منت به مومنین داده است، نعمت امامت، ولایت و رهبری الهی است: «لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم...» (سوره آل عمران/164)و یا فرمایش حضرت امام صادق علیه السلام که: "در یکصد و بیست بار معراج پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هیچ بار نشد مگر اینکه خداى عز و جل او را به ولایت على و امامان توصیه فرمود بیش از آنکه به واجبات توصیه مى‏فرمود"(30)و تنها به وجود امام، خداوند نعمتش را تمام و کامل می‌کند: «...الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»(سوره مائده/3)

تقریبا تمام شرایط قبولی اعمال که ذکر شده، در این اصل مهم نهفته است:

- "اسلام" واقعی و اسلام کامل با وجود امام معنی دارد و تنها موقعی اسلام، اسلام است و دین مورد رضایت و تایید حضرت پروردگار است که امام حق و مطاع، پرچمدار آن باشد: "...الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"(سوره مائده/3)

- تسلیم محض رهبر الهی بودن نشانه"ایمان" واقعی است: «فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما» (سوره نساء/65 )"نه چنین است قسم به خدای تو که اینان به حقیقت، اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در خصومت و نزاعشان، تنها تو را حاکم کنند و آنگاه به هر حکمی که کنی، هیچگونه اعتراضی در دل نداشته و کاملا از دل و جان تسلیم فرمان تو باشند"

- تشخیص و شناخت امام حق و رهبر واقعی الهی و اطاعت محض از او، استراتژیکی‌ترین و سرنوشت سازترین وظیفه هر مسلمان است که کوچکترین اشتباه نتایج مصیبت باری در پی خواهد داشت.

  - توحید عملی جز با وجود امام ممکن نیست امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «ان للا اله الا الله شروطا و انی و ذریتی من شروطها» (31) "به راستی که برای لا اله الا الله شرط‌هایی است که من و فرزندانم از آن شرط‌ها هستیم  "  . "توحید بدون اعتراف به امام و ولی علیه السلام درست نیست"،(32) "چون توحید، اعتراف به ذات موصوف به صفات حمیده مانند عالم و قادر است و از جمله‌ی صفات حمیده که جزو توحید است، این است که خداوند دارای اولیاء است" (33)

     در جامعه بی امام، هر مسلمانی فراخور فهم خود تصمیمی گرفته و اقدامی می کند؛ ممکن است گروهی فعالیت علمی را اصل و وظیفه تلقی کنند، گروه دیگر فعالیت اقتصادی را تعیین کننده بدانند، برخی تلاش تبلیغی و فرهنگی را و قس علی هذا؛ ناگفته پیداست چه تفرق و چندگانگی شکل گرفته و چه انرژی‌ها هدر خواهد رفت، اگر به تقابل و اختلاف‌های خانمان سوز نرسد. ولی امام، هدف اصلی را مشخص می‌کند، هم افزایی ایجاد کرده و نیروها و استعدادها را جهت می‌دهد. در قضیه انقلاب اخیر لیبی، در یک روز دو فتوای کاملا متضاد در جهان اسلام صادر شد. هر کدام از مفتی‌های مصر و عربستان، نظر و فتوایی دادند؛ یکی اعلام کرد قذافی ولی امر مسلمین است و قیام بر علیه او حرام و دیگری فتوا داد که قیام بر علیه قذافی واجب است و کسانی که در این راه کشته شوند، شهیدند! خود قضاوت فرمایید که چه تفرقه و دشمنی در امت اسلامی که هر کدام هم، خود را حق می‌دانند ایجاد خواهد شد و چقدر شیاطین و دشمنان شادمان و مسرور می‌گردند و بنا به همین دلایل که گذشت امام شرط صحت اعمال هم هست.

ادامه دارد...


ارسال شده در توسط سرباز